سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
تهیه نقشه های املاک و اراضی دارای مشکلات قضایی
مدیر وبلاگ: محمد صادقی قهاره دارای مدرک کارشناسی زمین شناسی و کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دارای بیست و سه سال تجربه کار عملی در مورد پردازش تصویر ماهواره ای و تعبیر و تفسیر آنها، متخصص در تشخیص، ارزیابی و اندازه گیری انواع کاربری های اراضی (کاربری های اراضی شامل زمین های ساخته شده و مناطق مسکونی، اراضی زراعی و باغات، راه ها و معابر، زمین های بایر و دیگر عوارض موجود منطقه) از روی تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی. متخصص تحلیل داده ها در سیستم اطلاعات جغرافیایی (تجزیه و تحلیل و استخراج اطلاعاتی نظیر شکل، اندازه و ابعاد و مساحت عوارض موجود در سطح زمین، در سیستم اطلاعات جغرافیایی).
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 17910
کل یادداشتها ها : 1
خبر مایه


 

 

  چگونگی دستیابی به اطلاعات وضعیت گذشته زمین ها و املاک

در طول زمان و با گذشته ده ها سال، تغییراتی در عوارض موجود در سطح زمین بوقوع می پیوندد. تغییرات در اندازه و ابعاد قطعات املاک و نوع کاربری آنها بوجود می آید و نشانه ها و عوارض موجود در زمان های گذشته از بین می روند و یا جابجا می شوند.

زمینی که بایر است به کاربری دیگری مثل باغ و یا ساختمان تبدیل می شود. و یا برعکس زمینی که الان بایر است ممکن است که در گذشته کشاورزی می شده و یا باغ بوده است. زمین کشاورزی متعلق به یک مالک، توسط همسایگان مورد تعرض قرار گرفته و بخشی از آن را تصاحب کرده اند و برای مثال ممکن است که در آن ساخت و ساز کرده باشند.

اطلاعات گذشته زمین ها و املاک برای چیست و چه کاربردی دارد؟ دست یابی به این اطلاعات نیاز چه کسانی است و چه مالکینی برای اثبات مالکیت خود بدون دانستن آن با مشکل مواجه هستند؟

لذا همواره بسیاری از مالکین بخصوص آنها که معارضی در مالکیت دارند و در دادگاه ها بدنبال اثبات مالکیت و یا اثبات نوع کاربری و یا اندازه و حدود ملک خود هستند سؤالاتی نظیر سوالات زیر را بایستی اثبات کنند تا حقانیت ادعای خود را اثبات کنند.

1-     خانه هایی که الان وجود دارند، در گذشته چه کاربری داشته اند؟ آیا قبلأ باغ بوده اند و یا زمین بایر و یا خانه هایی قدیمی بوده اند که تجدید بنا شده اند؟ اگر چنین است محدوده آن خانه های قدیمی چگونه بوده است؟

2-     مسیرها، راه ها و معابری که الان وجود دارند، در گذشته اصلأ وجود داشته اند یا نه؟ اگر بوده اند آیا از همین مسیر عبور می کرده اند؟ آیا عرض آنها همین اندازه بوده و یا کمتر و یا بیشتر بوده است؟

3-     نهر آبی که از یک زمین زراعی عبور می کرده و نشانه ای برای آن بوده آیا در گذشته هم از همین مکان عبور می کرده یا مسیر آن جابجا شده است؟

4-     آیا مرز قطعات زمین های زراعی و یا غیر زراعی به مرور زمان تغییر کرده یا در طول زمان تغییری نکرده است؟ و همچنین آیا زوایا و طول ابعاد آن در طول سال ها تغییر نکرده است؟ آیا حدود اربعه زمین به مرور زمان ثابت بوده و دست اندازی به آن نشده است؟

5-     آیا در طول زمان، زمین های مجاور به هم تعرضی نکرده اند و مرزها ثابت بوده است؟ آیا زمین همسایه بخشی از زمین مجاور را به خود اضافه نکرده است؟ و شکل و اندازه قواره ها کوچک و یا بزرگتر نشده است؟

 

راه حل این مشکلات چیست؟

برای پاسخ به این سؤالات و حل این مسائل که برای بسیاری از قطعات زمین پیش آمده و مالکین را دچار مشکل کرده است، چه راه حلی علمی مطقن و پاسخ قطعی و روشن و واضحی وجود دارد که مسئله را برای مالکین و حتی برای طرف مقابل هم روشن کند و نیز دادگاه ها را مجاب نماید و حق را به حقدار برسد؟

در بسیاری از موارد ذینفعان برای دست یابی به اطلاعات گذشته، به سراغ شهود می روند تا به اصل آنچه در گذشته وجود داشته و واقعیت آن پی ببرند. بسیاری از کسانی که می توانند واقعیت گذشته را شهادت دهند، یا از دنیا رفته اند و یا توانایی به خاطر آوردن و شهادت را ندارند. و یا دلایل دیگری مانع از دست یابی به شهادت واقعی و نیز درستی از واقعیات می گردد.

اما برای حل این مشکل روشی وجود دارد که از اطلاعات عکس های هوایی گذشته که در ده ها سال قبل از پیروزی انقلاب تهیه شده اند استفاده می کند و اطلاعات تصاویر هوایی را به نقشه هایی تبدیل می کند که دارای قابلیتی است که نیازهای مالکین را برآورده کرده و پاسخ سؤالات فوق را بصورتی کاملأ تخصصی و با دقت بالا می دهد.

در این روش با استفاده از اطلاعات تصویری و دیگر اطلاعات رسمی موجود در کشور و نیز مدارک کتبی مالکین، به موقعیت مکانی، حدود و ثغور و حدود اربعه قطعات زمین ها، همچنین به شکل و اندازه و ابعاد آنها دست پیدا کرده و نتیجه را در قالب نقشه هایی تهیه و تولید و ارائه می نماید.

نقشه های تولید شده از روی تصاویر، مربوط به زمان تصویر برداری هستند و با توجه به قدمت زمان تصویر برداری هوایی از نقاط مختلف ایران، نقشه های دقیقی که دارای اطلاعات همان زمان ها هستند تولید می گردد. نقشه های تولید شده از زمان های مختلف (زمان قدیم و زمان جدید) به دقت بر روی یکدیگر منطبق شده و می توان نه تنها هر گونه جابجایی و تغییر در مرزها و دیگر عوارض در املاک را شناسایی کرد بلکه می توان مقدار و میزان جابجایی ها و تغییرات را نیز اندازه گیری کرد.

 

ما چه خدمتی ارائه می کنیم؟

لذا ما با استفاده از اسناد و مستندات ملی که مورد تأیید مراکز دولتی و رسمی و نیز قوه قضائیه هستند همچنین به همراه مدارک موجود و در اختیار مالکین، وضعیت گذشته املاک در قالب نقشه هایی از گذشته ، شامل مختصات، ابعاد، اندازه و شکل قطعات و قواره های زمین ها را تهیه کرده و آنها را با وضعیت کنونی و نقشه های جدید منطقه و املاک مطابقت داده و تفاوت ها و تغییرات را شناسایی و اندازه گیری می نماییم.

با توجه به عدم وجود راهکار دیگری برای دستیابی به وضعیت گذشته املاک، در حال حاضر تنها راه و بهترین روش برای دستیابی به تغییرات اتفاق افتاده در حدود و ثغور و اندازه و وضعیت قطعات زمین و املاک همین روش می باشد.

این روش خود دارای پیچیدگی هایی می باشد و برای استفاده از این روش نیاز به استفاده همزمان از تخصص های گوناگون و توانایی شناخت کاربری های مختلف زمین در هر منطقه است. داشتن قابلیت تعبیر و تفسیر اطلاعات گذشته نه تنها به داشتن دانش در علوم مرتبط بلکه نیازمند تجربه کافی در این زمینه است. برای استفاده از این روش به تخصص بالایی در زمین تعبیر و تفسیر اطلاعات تصویری گذشته احتیاج است که این تخصص از تجربه سالها کار و تلاش و کسب تجربه در بکار گیری داده ها و اطلاعات تصویری و غیر تصویری مختلف برای شناسایی عوارض گوناگون سطح زمین حاصل شده است.

 

با توجه به اینکه در این روش از مستندات رسمی موجود در کشور که محتوی اطلاعات زمان های گذشته می باشند استفاده می شود، لذا دارای اعتبار رسمی بوده و مورد تأیید مراکز دولتی و قوه قضائیه نیز هست.

 

اطلاعاتی را که ما از تغییرات بوجود آمده در مشخصات ملکی املاک بدست می آوریم شامل موارد ذیل می باشند:

1-     تغییرات بوجود آمده در طول و عرض و ابعاد قطعات زمین ها.

2-     تغییرات بوجود آمده در زوایا و نیز تغییرات بوجود آمده در شکل قطعات زمین ها و املاک. (این به معنی شناسایی مکان های پیشروی قطعات زمین مجاور در زمین مورد نظر و یا برعکس می باشد).

3-     تغییرات بوجود آمده در اندازه و مساحت قطعات زمین ها. (این به معنی اندازه گیری وسعت قطعات زمین و املاک در زمان گذشته و در زمان جدید می باشد و به این وسیله کاهش و یا افزایش وسعت زمین محاسبه شده و بدست می اید).

4-     تغییرات کاربری زمین در طول زمان از گذشته تا حال. (این به معنی شناسایی استفاده ای که در زمان های گذشته از زمین می شده و استفاده ای که اکنون از زمین می شود و یا در بین این مدت کاربری این زمین چه تغییری کرده است).

5-     تعیین موقعیت دقیق قطعات زمین که به مرور زمان و با تفکیک قطعات بزرگتر بوجود می آید (این مسئله در شرایطی بوجود می آید که با تفکیک قطعات بزرگتر به قطعات کوچکتر موقعیت یک قطعه زمین که حدود اربعه آن بصورت توصیفی و با نشانه هایی از املاک مجاور تعیین می گردد، مشخص نیست و با اسناد نوشتاری و مکتوب نمی توان موقعیت آن را پیدا کرد).

و هر گونه اطلاعاتی که بتوان از تفسیر اطلاعات تصویری و رسمی موجود در کشور بدست آورد.

 

 

خدمات مشاوره

به منظور ارائه امور مشاوره و راهکارهای فنی اولیه 

در مورد مشکلات تعیین حدود و ثغور اراضی تحت تملک شما

 

(مطابق خدمات ذکر شده فوق)

 

با شماره همراه 09360824836 تماس حاصل فرمائید

 

 

با آرزوی موفقیت برای شما

 

 

*******************************************

مشاورین بوم سنج

همچنین در زمینه ارائه آموزش های لازم برای متخصصان و دانشجویان در زمینه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و انجام مشاوره در مورد نحوه عقد قرارداد ها و مفاد پروژه های سنجش از دوری و نیز اجرای پروژه های سنجش از دوری توسط کارشناسان خبره، خدمات مورد نیاز را به متخصصان متقاضی ارائه می نماید.

به امید دیدار شما

 


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ